piektdiena, 2012. gada 25. maijs

Nodarbība Izglītībai Ilgtspējīgai attīstībai


Nodarbības plāns
Nodarbības organizatoriskā daļa:
         Nodarbība 8.- 9. klasei
         Temats: “ Cilvēks un klimata izmaiņas”
         Pamatjēdzieni – globālā sasilšana, piesārņojums, alternatīvas iespējas;
Mācību mērķis:
Sekmēt un veicināt skolēnu izpratni par cilvēka ietekmi uz pieaugošajām klimata izmaiņām, aicinot apzināties, kā mans dzīvesveids ietekmē apkārtējo vidi globālās sasilšanas kontekstā, ar mērķi rosināt mainīt un labot savu rīcību, būt atbildīgam par to un pieņemt pārdomātus, ilgtermiņa lēmumus.
Mācību uzdevumi:
         Veicināt skolēnu motivāciju un ieinteresētību zemes kvalitātes uzlabošanai.
         Veidot izpratni par klimata izmaiņu būtību.
         Palīdzēt skolēniem saskatīt iespējas, kā situāciju var ietekmēt katrs individuāli un grupā.
         Rosināt skolēnus piedāvāt risinājuma iespējas.
         Radīt pārdomas par klimata izmaiņu izraistītajām sekām.
         Rosināt pievērst uzmanību ilgtermiņa lēmumu pieņemšanai.
Sasniedzamais rezultāts:
         Paaugstinās skolēnu motivācija un ieinteresētība zemes kvalitātes uzlabošanai.
         Veidojas izpratne par klimata izmaiņu būtību.
         Skolēni saskata iespējas, kā situāciju ar klimata izmaiņām var ietekmēt katrs individuāli un grupā.
         Skolēni piedāvā risinājuma iespējas.
         Rodas pārdomas par klimata izmaiņu izraistītajām sekām.
         Tiek pievērsta uzmanība ilgtermiņa lēmumu pieņemšanai.
Nepieciešamie materiāli:
  • video materiāli;
Filma „Laika jautājums”
Reklāma par klimata izmaiņām: Climate Change Advert. http://www.youtube.com/watch?v=QD2WTK94c1U&feature=fvwrel
Vizuāli/informatīvi video materiāli saistībā ar nodarbības tēmu:
  1. The human impact on this Earth. http://www.youtube.com/watch?v=3zyizEz9XUs&feature=related
  2. http://www.youtube.com/watch?v=kS6JN67DWtc&feature=related 10 ways to "GO GREEN
  • krāsainas bukletu lapas;
  • rakstāmpiederumi;
Mācību metodiskie paņēmieni:
         Video skatīšanās un analīze;
         “Bukleta” izveide;
         Prezentācija;
Stundas norise
Ievads
v     5 minūtes
v     Skolēni tiek iepazīstināti ar nodarbības tematu.
Nodarbība sākas ar video materiāla noskatīšanos. Tā ir izveidota reklāma par klimata izmaiņām. Video mērķis ir piesaistīt skolēnu uzmanību aktuālajam jautājumam, par kuru nodarbībā tiks runāts. Pēc video noskatīšanās skolotājs uzdodot jautājumus un papildinot ar saviem komentāriem kopā ar skolēniem atklāj problēmas būtību un nonāk pie secinājumiem, uz kādiem jautājumiem ir jārod atbildes šīs nodarbības laikā.
Piem.
Kādas klimata izmaiņas skar  pasauli mūsdienās?
Kādi ir klimata izmaiņu iemesli?
Kādas sekas tie rada zemei un cilvēkam?
Kā var rīkoties cilvēks, lai uzlabotu situāciju?
Atbilde uz reklāmā uzdoto jautājumu: „Is there happy ending?”
Aktīva darbība
v     Filmas „Laika jautājums” skatīšanās
Skolēniem tiek piedāvāts noskatīties filmu „Laika jautājums”, kurā fiksēti globālās sasilšanas draudi Latvijā, analizēti tās cēloņi, kā arī iezīmēti iespējamie risinājumi globālās sasilšanas un tās izraisīto seku likvidēšanai. Filmas mērķis ir mainīt sabiedrības izpratni un vērtības, aicinot apzināties, kā mans dzīvesveids ietekmē apkārtējo vidi globālās sasilšanas kontekstā.
Pirms nākamā uzdevuma izpildes tiek parādīts muzikāls video par cilvēka ietekmi uz planētas stāvokli.
v     „Bukleta” izveide
Veicot video analīzi grupās un apmainoties ar viedokļiem, kā arī  ņemot vērā savu pieredzi un iepriekšējās zināšanas, skolēni pāros vai grupās izveido „bukletu”. Formu kādā to veidot ir katra brīva izvēle. Veidojot bukletu jāņem vērā šādi kritēriji:
·         Problēmas būtība, tās pamatojums.
·         Aktualitāte.
·         Problēmas iespējamie risinājumi (ieteikumi).
·         Ieguldījums nākotnē, sasniegtie rezultāti.
v     Prezentācija
Pēc pāru/grupu darba noslēguma katrs iepazīstina pārējo kolektīvu ar paveikto. Tiek prezentēta izvirzītā problēma un piedāvāts tās risinājums.
v     Jautājumi un komentāri
Nobeigums
v     Kopsavilkums par nodarbībā redzēto, dzirdēto un darīto.
Katrs īsi, brīvā veidā, uzraksa vienu kopīgu secinājumu, domu vai ideju, kas rosināja pārdomas pēc šīs nodarbības, ņemot vērā veiktos uzdevumus, nodarbībā runāto un skatīto.
v     Video materiāls
Noslēgumā nodarbības vadītājs piedāvā noskatīties video materiālu, kurā ir apkopotas 10 lietas, ko var īstenot katrs cilvēks, lai mazinātu planētas klimata izmaiņas.
v     Skolotāja novēlējums skolēniem un pateicība par darbu stundā.



Kā nodarbībā īstenota izglītība ilgtspējīgai attīstībai?
Nodarbībā tiek īstenota izglītība ilgtspējīgai attīstībai pēc šādiem kritērijiem.
N.p.k.
Kritērijs
Pamatojums
1.
Skolēni aktīvi mācību procesa dalībnieki
Skolotājs veicina skolēnu līdzdalību nodarbībā un nodrošina apstākļus, lai skolēni varētu attīstīt pašu idejas un izteikt savu viedokli to pamatot ar argumentiem.
2.
Nākotnes perspektīva
Skolēni izmanto plānošanu kā nākotnes risku samazināšanas veidu. Skolēni paši izvirza problēmu un meklē risinājuma iespējas.
3.
Nodarbības rezultāts kā ieguldījums nākotnē
Paveiktais nodarbībā tiek saglabāts un ar to iepazīstināti pārēji skolas pārstāvji.
4.
Zināšanas
Nodarbībā skolēni iegūst zināšanas par globālās sasilšanas draudiem Latvijā, cēloņiem, risinājumiem, sekām. Filmas mērķis ir mainīt sabiedrības izpratni un vērtības, globālās sasilšanas kontekstā.
5.
Prasmes
Skolēni piedalās lēmumu pieņemšanā, lai ietekmētu konkrētu problēmu. Reflektēšana par savu pieredzi un zināšanām. Kopīgu mērķu izvirzīšana.
6.
Attieksme un vērtības
Apzināšanās, kādas sekas izraisa konkrēta rīcība. Kā vērtība tiek izcelta kopīga darbība, lai uzlabotu savas dzīves un pasaules kvalitāti.

Lai arī nodarbība balstīta uz to, lai tajā īstenotos izglītība ilgtspējīgai attīstībai, tomēr ir saskatāmi iespējas, kur nodarbību var uzlabot. Nodarbības pilnveidošana sevī ietver vairāk dažādības iekļaušanu, ne tikai formulējot problēmu, bet to apskatot no dažādiem skatu punktiem, aicinot skolēnus paraudzīties uz problēmu no dažādu grupu interesēm. Lai nekoncentrētu uzmanību tikai uz vides aspektu, analizēt arī ekonomisko un politisko aspektu, jo šie visi aspekti kopā veido veselumu un atrauti koncentrēt uzmanību uz vienu no tiem ir kļūdaini.



Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru