Nodarbības
plāns
Nodarbības organizatoriskā daļa:
•
Nodarbība 8.- 9. klasei
•
Temats: “ Cilvēks un klimata izmaiņas”
•
Pamatjēdzieni – globālā sasilšana, piesārņojums, alternatīvas
iespējas;
Mācību mērķis:
Sekmēt un veicināt skolēnu
izpratni par cilvēka ietekmi uz pieaugošajām klimata izmaiņām, aicinot
apzināties, kā mans dzīvesveids ietekmē apkārtējo vidi globālās sasilšanas
kontekstā, ar mērķi rosināt
mainīt un labot savu rīcību, būt atbildīgam par to un pieņemt pārdomātus,
ilgtermiņa lēmumus.
Mācību uzdevumi:
•
Veicināt skolēnu motivāciju un ieinteresētību
zemes kvalitātes uzlabošanai.
•
Veidot izpratni par klimata izmaiņu būtību.
•
Palīdzēt skolēniem saskatīt iespējas, kā
situāciju var ietekmēt katrs individuāli un grupā.
•
Rosināt skolēnus piedāvāt risinājuma iespējas.
•
Radīt pārdomas par klimata izmaiņu izraistītajām
sekām.
•
Rosināt pievērst uzmanību ilgtermiņa lēmumu
pieņemšanai.
Sasniedzamais rezultāts:
•
Paaugstinās skolēnu motivācija un ieinteresētība
zemes kvalitātes uzlabošanai.
•
Veidojas izpratne par klimata izmaiņu būtību.
•
Skolēni saskata iespējas, kā situāciju ar klimata
izmaiņām var ietekmēt katrs individuāli un grupā.
•
Skolēni piedāvā risinājuma iespējas.
•
Rodas pārdomas par klimata izmaiņu izraistītajām
sekām.
•
Tiek pievērsta uzmanība ilgtermiņa lēmumu
pieņemšanai.
Nepieciešamie
materiāli:
- video materiāli;
Filma „Laika jautājums”
Reklāma par klimata izmaiņām: Climate Change Advert. http://www.youtube.com/watch?v=QD2WTK94c1U&feature=fvwrel
Vizuāli/informatīvi video materiāli saistībā ar nodarbības
tēmu:
- The human impact on this Earth. http://www.youtube.com/watch?v=3zyizEz9XUs&feature=related
- http://www.youtube.com/watch?v=kS6JN67DWtc&feature=related 10 ways to "GO GREEN
- krāsainas bukletu lapas;
- rakstāmpiederumi;
Mācību metodiskie paņēmieni:
•
Video skatīšanās un analīze;
•
“Bukleta” izveide;
•
Prezentācija;
Stundas norise
Ievads
v
5 minūtes
v
Skolēni tiek iepazīstināti ar nodarbības tematu.
Nodarbība sākas ar video
materiāla noskatīšanos. Tā ir izveidota reklāma par klimata izmaiņām. Video
mērķis ir piesaistīt skolēnu uzmanību aktuālajam jautājumam, par kuru nodarbībā
tiks runāts. Pēc video noskatīšanās skolotājs uzdodot jautājumus un papildinot
ar saviem komentāriem kopā ar skolēniem atklāj problēmas būtību un nonāk pie
secinājumiem, uz kādiem jautājumiem ir jārod atbildes šīs nodarbības laikā.
Piem.
Kādas klimata
izmaiņas skar pasauli mūsdienās?
Kādi ir klimata
izmaiņu iemesli?
Kādas sekas tie rada
zemei un cilvēkam?
Kā var rīkoties
cilvēks, lai uzlabotu situāciju?
Atbilde uz reklāmā
uzdoto jautājumu: „Is there happy ending?”
Aktīva
darbība
v
Filmas „Laika jautājums” skatīšanās
Skolēniem tiek
piedāvāts noskatīties filmu „Laika jautājums”, kurā fiksēti globālās
sasilšanas draudi Latvijā, analizēti tās cēloņi, kā arī iezīmēti iespējamie
risinājumi globālās sasilšanas un tās izraisīto seku likvidēšanai. Filmas
mērķis ir mainīt sabiedrības izpratni un vērtības, aicinot apzināties, kā mans
dzīvesveids ietekmē apkārtējo vidi globālās sasilšanas kontekstā.
Pirms nākamā uzdevuma izpildes tiek parādīts muzikāls video par cilvēka
ietekmi uz planētas stāvokli.
v
„Bukleta” izveide
Veicot video
analīzi grupās un apmainoties ar viedokļiem, kā arī ņemot vērā savu pieredzi un iepriekšējās
zināšanas, skolēni pāros vai grupās izveido „bukletu”. Formu kādā to veidot ir
katra brīva izvēle. Veidojot bukletu jāņem vērā šādi kritēriji:
·
Problēmas būtība, tās pamatojums.
·
Aktualitāte.
·
Problēmas iespējamie risinājumi (ieteikumi).
·
Ieguldījums nākotnē, sasniegtie rezultāti.
v
Prezentācija
Pēc pāru/grupu darba noslēguma katrs iepazīstina
pārējo kolektīvu ar paveikto. Tiek prezentēta izvirzītā problēma un piedāvāts
tās risinājums.
v
Jautājumi un komentāri
Nobeigums
v
Kopsavilkums par nodarbībā redzēto, dzirdēto un darīto.
Katrs īsi, brīvā veidā,
uzraksa vienu kopīgu secinājumu, domu vai ideju, kas rosināja pārdomas pēc šīs nodarbības,
ņemot vērā veiktos uzdevumus, nodarbībā runāto un skatīto.
v
Video materiāls
Noslēgumā nodarbības
vadītājs piedāvā noskatīties video materiālu, kurā ir apkopotas 10 lietas, ko
var īstenot katrs cilvēks, lai mazinātu planētas klimata izmaiņas.
v
Skolotāja novēlējums skolēniem un pateicība par darbu stundā.
Kā nodarbībā īstenota izglītība
ilgtspējīgai attīstībai?
Nodarbībā tiek īstenota
izglītība ilgtspējīgai attīstībai pēc šādiem kritērijiem.
N.p.k.
|
Kritērijs
|
Pamatojums
|
1.
|
Skolēni aktīvi mācību procesa dalībnieki
|
Skolotājs veicina skolēnu līdzdalību
nodarbībā un nodrošina apstākļus, lai skolēni varētu attīstīt pašu idejas un izteikt
savu viedokli to pamatot ar argumentiem.
|
2.
|
Nākotnes perspektīva
|
Skolēni izmanto plānošanu kā nākotnes risku
samazināšanas veidu. Skolēni paši izvirza problēmu un meklē risinājuma
iespējas.
|
3.
|
Nodarbības rezultāts kā ieguldījums nākotnē
|
Paveiktais nodarbībā tiek saglabāts un ar to
iepazīstināti pārēji skolas pārstāvji.
|
4.
|
Zināšanas
|
Nodarbībā skolēni
iegūst zināšanas par globālās sasilšanas draudiem Latvijā, cēloņiem, risinājumiem, sekām.
Filmas mērķis ir mainīt sabiedrības izpratni un vērtības, globālās sasilšanas
kontekstā.
|
5.
|
Prasmes
|
Skolēni piedalās lēmumu pieņemšanā, lai
ietekmētu konkrētu problēmu. Reflektēšana par savu pieredzi un zināšanām. Kopīgu
mērķu izvirzīšana.
|
6.
|
Attieksme un vērtības
|
Apzināšanās, kādas sekas izraisa konkrēta rīcība. Kā vērtība tiek
izcelta kopīga darbība, lai uzlabotu savas dzīves un pasaules kvalitāti.
|
Lai arī nodarbība balstīta uz to, lai tajā īstenotos izglītība ilgtspējīgai attīstībai, tomēr ir saskatāmi iespējas, kur nodarbību var uzlabot. Nodarbības pilnveidošana sevī ietver vairāk dažādības iekļaušanu, ne tikai formulējot problēmu, bet to apskatot no dažādiem skatu punktiem, aicinot skolēnus paraudzīties uz problēmu no dažādu grupu interesēm. Lai nekoncentrētu uzmanību tikai uz vides aspektu, analizēt arī ekonomisko un politisko aspektu, jo šie visi aspekti kopā veido veselumu un atrauti koncentrēt uzmanību uz vienu no tiem ir kļūdaini.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru